BURSA BAROSU

BASIN AÇIKLAMASI 15 MART 2013 - DÜNYA TÜKETİCİLER GÜNÜ (15.03.2013)


Bu Haberi

Bu Haberi

Tweetle


15 MART TÜKETİCİ HAKLARI GÜNÜ BASIN AÇIKLAMASI


Bilindiği üzere, 15 Mart, tüm dünyada Dünya Tüketici Hakları Günü olarak kabul edilmektedir. 15 Mart’ın, Dünya Tüketici Hakları Günü olması nedenlerinden birisi de, 15 Mart 1962 yılında, o dönemin ABD Başkanı John F Kennedy’nin Temsilciler Meclisinde ilk kez Tüketici Hakları diye bir kavram kullanmasından kaynaklanmaktadır. İlk olarak Amerika, Avrupa ve İskandinav ülkelerinde ortaya çıkan Tüketiciyi koruma faaliyetleri daha sonra hızlı bir şekilde tüm dünyaya yayılmıştır. Birleşmiş Milletler, 1985 yılında aldığı bir kararla “ Tüketici Hakları Evrensel Beyannamesini” ilan ederken bu konuşmanın yapıldığı 15 Mart tarihi Dünya Tüketici Hakları Günü olarak kabul edilmiştir.

Ülkemizde Tüketici bilincinin gelişmesi, yasal dayanağa 23.02.1995 yılında çıkartılan 4077 sayılı yasa ile kavuşmuştur. Yasa çıkana kadar Tüketiciler Borçlar Kanunu ve Ticaret Kanununda yer alan genel hükümlerin getirdiği yasal olanaklardan yararlanmaktaydılar. Doğal olarak bu yasalar, hem eski hem de genel hükümler içerdiğinden Tüketici sorunları hususunda sağlıklı çözümler sunamamıştır.

4077 Sayılı yasanın yürürlüğe girmesi ile ülkemizde, Tüketicilerin hakları korunma altına alınmaya başlamıştır. Tüketicilerin güvenlik, ekonomik ve sağlık sorunlarına çözüm üreten, zararlarını tazmin eden ve onları sağlıksız çevresel faktörlerden korunmayı amaçlayan 4077 sayılı yasa, Tüketici Hakları konusunda ülkemizde aydınlatıcı rol oynamaktadır.

Söz konusu yasa ile Tüketici Mahkemeleri kurulmuş ve bu Mahkemeler özel olarak sadece tüketicilerin davalarına bakmaktadır.

Yasanın ve ilgili yönetmeliklerin çıkması ile il ve ilçelerde hakem heyetleri oluşturulmuş ve her hakem heyetinde Baro’yu temsilen birer Hukukçu görev almıştır. Tüketicilerin Hakem Heyetlerine başvurmaları hususunda bir takım özel düzenlemeler yer almaktadır. 2013 yılı itibariyle, hakem heyetlerinin görev sınırı icraya konu edilebilecek uyuşmazlıklarda 1.191,52 TL, ilçe hakem heyetlerine müracaat sınırı 3.110,58 TL, bu rakamın üzerindeki ihtilafların çözümü ise il hakem heyetlerinde görülmektedir.

Yasanın yürürlüğe girmesi ile beraber tüketiciler, harç ödemeden, müracaat ücreti ödemeden haklarını masrafsız bir şekilde arayabilmektedirler.

Çıktığı günden sonra yasadaki eksiklikler ve uygulamadan doğan aksaklıklar da gözetilerek ve biraz da kredi kartı mağdurları da düşünülerek 06.03.2003 yılında 4822 sayılı yasa ile 4077 sayılı yasada önemli değişiklikler yapılmıştır.

Son dönemde, tüketiciler ve bankalar arasında kullanılan kredilerin özellikle masrafları konusunda önemli sorunlar yaşanmaktadır. Söz konusu sorunların giderilmesi amacıyla 4077 sayılı yasada bir takım değişikliklerin yapılması meclisin gündemdedir.

Yasalar ne kadar özenli veya sosyal ve ekonomik yaşama uygun hazırlanırsa hazırlansın, tüketicilerinde bilinçli olması onların zarar görmemeleri hususunda birinci derecede önemlidir. Bursa Barosu Tüketici Hakları Komisyonu olarak, gündemde yer alan ve tüketiciyi ilgilendiren konuları yakından takip etmekte ve gerekli çözüm yollarının vatandaşlarımıza bildirilmesi konusunda gerekli çalışmaları gerçekleştirmekteyiz.

Tüketicileri de haklarına sahip çıkmaya çağırıyor, kamuoyuna saygı ile sunuyoruz. 15.03.2013

BURSA BAROSU TÜKETİCİ HAKLARI KOMİSYONU

 


 
 

BURSA BAROSU BAŞKANLIĞI - İLETİŞİM BİLGİLERİ - 444 50 99
Adres: Kıbrıs Şehitleri Caddesi Adalet Sarayı G-Blok Kat:1 Osmangazi / BURSA
Telefon (0224) 251 66 06
Faks (0224) 251 62 49
E-Posta baro@bursabarosu.org.tr
CMK Servisi - Telefon (0 224) 272 50 44 – 272 50 67
Adli Yardım Servisi - Telefon (0 224) 223 28 23