Page 238 - BURSA BAROSU ÇALIŞMA RAPORU 2016-2018
P. 238

BARO BÜLTENLERİ



                Bursa  Akademik  Odalar  Birliği  Yerleşkesi’nde  (BAOB)  bulunan  BSMMMO  konferans  salonunda
                düzenlenen panelin açılışında konuşan BSMMMO Başkanı Ahmet Hikmet Sönmez, ”Biz akademik bir
                kuruluşuz bu nedenle ülke meselelerine de eğilmemiz gerekiyor. Biz meslek mensuplarımıza ve Bursa
                kamuoyuna  referandum  konusunda  neyin  ne  olduğunu  anlatmak  istedik.  Başından  sonuna  kadar
                tarafsızca bir oturum hedefledik” dedi.


                KARA: ETNİK PROBLEMLERİ ÇÖZMEK İÇİN YENİ ANAYASAYA İHTİYAÇ VAR
                İlk  olarak  Serbest  Muhasebeci  ve  Mali  Müşavir  Tahsin  Kara  konuştu.  Kara,  Anayasanın  tanımını
                yaparak, ”Yeni bir anayasaya ihtiyaç var mı? Var. Çünkü dünya değişiyor. Ekonomi değişiyor. Bundan
                sonraki anayasanın da yeni düzene uyması gerekiyor. Türkiye Cumhuriyeti Birinci Dünya Savaşı’nın
                ardından ortaya çıkan bir devlet. Sosyal devlet anlayışı, laiklik anlayışı ve hukuka bağlı bir devletin
                ortaya  çıkmasıyla  oluşturulan  bir  yapı  var.  Osmanlı’nın  bıraktığı  olumsuzluklar,  Sovyet  bloğunun
                oluşturulmaya çalışılması, ABD’nin küresel ekonomiye dayalı yapısı, Avrupa’daki gelişmelerin yaşandığı
                bir dönemde böyle bir kazanım ortaya çıktı. Daha sonraya baktığımızda birçok darbe yaşanıyor. DP ve
                AP’nin başına iktidar dönemleri, muhtıra verilmesi, istenmeyen olayların yaşanması, ekonomik krizler
                gibi. Bunları topladığımızda biraz güçlü iktidarlar ortaya çıktığında birtakım merkezlerin böyle iradelere
                müdahale  etmesini  ortadan  kaldıramadık.  Anayasa  metnimiz  bu  anlamda  bu  durumlara  imkanlar
                vermiş.  Yılların  getirdiği  etnik  problemlerin  aslında  halkın  üzerinde  olmayan  birtakım  problemleri
                çözmek için anayasa değişikliğine ihtiyaç vardır” ifadelerini kullandı.


                KELEŞOĞLU: TEK ADAMI KANDIRMAK DAHA KOLAY
                Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavir Aydın Keleşoğlu, ”Anayasa insanoğlunun demokratik haklarının
                gelişmesi, bireysel haklarının kazanılması için yapılır. Anayasa bireyi devlete karşı gerçek anlamdaki
                hukuku alabilmesi için yapılır. Referanduma gidecek anayasa acaba bu tanıma uyuyor mu? Planlanan
                anayasa,  ülke  ekonomisine  katkı  sağlayacak  ifadeler,  insan  haklarının  gelişmesine  yönelik  ifadeler
                içermiyor maalesef. Devlet bazı hakları vermeyeceğim diyor. Ama insanlar bu hakları elde etmek için
                mücadele ediyor ve devlet baskısına maruz kalıyor. Milletin iradesi milletin hak ve özgürlüğü kendisini
                ifade ettiği yer olan meclis ne zaman kapatılmış, kısıtlanmış, yetki kaybına uğramışsa, yetki tek adama
                verilmişse o ülke maalesef yıkılmıştır. Geçmişte bunun örnekleri var. Milli irade tek bir kişinin eline
                geçemez. Koca meclisi kandırmak zordur. Ancak tek kişiyi kandırmak kolaydır. Şimdi diyeceksiniz ki
                cumhurbaşkanı  kandırılır  mı?  Kandırıldığını  gördük.  FETÖ  kandırdı.  Yaveri  kandırdı.  Amerika’nın
                Rusya’nın kandırmayacağı ne malum? En sağlıklı sonuç ortak kararla alınır. Bunun yolu da meclisten
                geçer. Tek adamlılıkta o kişinin kaderi neyse koca ülkenin de kaderi o olur. Gönderilen 18 maddeye
                baktığımızda  milletvekillerinin  yetkilerinin  kısıtlandığını  görüyoruz.  Değişim  gerekiyor  ama  kötüye
                bir değişime müsaade edemeyiz. Değişimin iyiye doğru olması gerekmektedir. Bu demokratik haklar
                kolay elde edilmedi. Dolayısıyla bu hakları bir kişiye kolay kolay teslim etmememiz gerekir. Tek kişiye
                teslim etmek gasp demektir. Milletin haklarını gasp etmek de bir hırsızlıktır” dedi.


                ÇİNİ: MİLLETVEKİLİ ARTIŞI TEMSİLİYET ARTSIN DİYE
                Bursa Barosu Üyesi Avukat Cihat Çini ise, “İnsanlarımız maddeleri incelemiyorlar. Genellikle basın
                üzerinden veya sivil toplum kuruluşlarından bilgi alıyorlar. Anayasa değişiklik paketi maddeler itibariyle
                toplumun sosyal yaşam alanına ilişkin, devletin iç işleyişine ve hükümet sistemine yönelik değişiklikler
                içerdiğini görüyoruz. Milletvekili sayısı 600’e çıkartılıyor. 50 milletvekili artışıyla illerin temsiliyet oranı
                artacak. Bunun nedenine baktığımızda tek milletvekili ile temsil edilen iller var. O ilden yüzde 35 oy
                alan bir parti milletvekili çıkartırken, yüzde 30 oy alan bir parti milletvekili çıkartamıyor. Bu sorun


                                                          - 214 -
   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243