Page 176 - BURSA BAROSU ÇALIŞMA RAPORU 2016-2018
P. 176
BARO BÜLTENLERİ
imara ilişkin kanunlar yerle bir edilerek yıkımlar, düzenlemeler yapılıyor.
Kentimizin kuzeybatısında yer alan Bursa Organize Sanayi Bölgesi, 1961 yılında Türkiye’nin ilk organize
sanayi bölgesi olarak ilan edilmiş olup, bugün bölgede yaklaşık 670 ha üzerine kurulu yaklaşık 220
firma faaliyet göstermektedir. Bursa Organize Sanayi Bölgesi kentin ana arterlerinden Bursa-Mudanya
Karayolu üzerinde bulunmaktadır.
Bursa OSB içinde kalan ve Bursa-Mudanya karayoluna cepheli 1492 ada 1 parselde kayıtlı Nergis
Holdinge ait olduğu bilinen Şifas İplik Fabrikasında yıkım çalışmalarına başlanınca ilgili olduğu
düşünülen tüm kurumlara bilgi edinme başvurusu yapılmıştır. Gelen cevaplarda, genel olarak bölgenin
Bursa OSB sorumluluğunda olduğu belirtilirken, Bursa OSB Müdürlüğü de yazısında parsel malikinin
TOKİ olduğu bilgisi vermiştir.
Daha sonra bu iplik fabrikasını da içeren Bursa İli, Nilüfer İlçesi, Minareliçavuş Mahallesi, 1492 ada
1 parsel ve 1494 ada 1, 4 ve 5 parsellerde 1/25.000 ölçekli Nazım İmar Planı Değişikliği ve 1/15000
ölçekli Revizyon Nazım İmar Planı ile 1/1000 ölçekli Revizyon Uygulama İmar Planı’nın Bursa Çevre ve
Şehircilik İl Müdürlüğü’nde askıya çıkarılmıştır.
Askıya çıkan planlarda; sanayi alanı imarlı olan arsalar bağlı bulunduğu OSB Müdürlüğü’nün ve
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın onayı olmadan, Organize Sanayi Bölgesinden çıkartılıp
Ticaret+Turizm+Konut (TİCTK) Alanı, Park Alanı, Rekreasyon Alanı, Özel Eğitim Tesis Alanı, Özel Sağlık
Tesis Alanı olarak planlanmıştır. Bunun anlamı hiçbiri kamusal nitelikte olmayan, AVM, “rezidanslar”,
özel okul ve özel hastanenin yapılacağıdır. Okul ve hastanenin sanayi bacaları içine yapılmak istenmesi
de plan değişikliğindeki sağlıksızlığın göstergesidir.
Yapılan yazışmalarda, Bursa Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü, Bursa Bilim, Sanayi ve Teknoloji İl
Müdürlüğü’nce fabrika binasının “riskli yapı” ilan edildiği, söz konusu plan değişikliklerinin 6306
sayılı Afet Riski Altındaki Alanları Dönüştürülmesi Hakkında Kanun Hükmünde Kararname Hükümleri
uyarınca Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca tadilen re’sen onaylanmış olduğu bildirilmiştir.
Bunun adı tepeden inme kararlarla kentin geleceğiyle oynamak ve Bursa’nın belki de en planlı organize
sanayi bölgesine rant uğruna parçacıl olarak müdahale etmektir.
Alana yeni nüfus getirilmekle, kentin Anayasası sayılan ve merkezin desentralizasyonunu özellikle
belirten Bursa 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı’na aykırı davranılmaktadır.
Onaylanan planlar tamamen kişiye özel planlardır. Konuya ilişkin bir haberde, kamu borculusu olan
bir Holding’ in bundan dolayı TMSF’ye geçen arazinin satışa çıkarılacağı, devletin alacağına karşılık bu
şekilde alternatifin oluşturulduğu, Hazine zararının telafisi karşılanacağı belirtilmektedir. Bu durum
plan değişikliğine gerekçe olarak sayılamaz.
Kamu kaynakları rant amaçlı kullanılamaz. Kaldı ki, 6306 sayılı yasa kapsamında OSB kanunu aşılarak
onaylanan plan değişikliğinde önerilen konut alanlarına yönelik ortak kullanım alanları (donatı
alanları), plan değişikliği ile bölgeye eklenecek nüfusa yeterli oranda değildir. Bu haliyle plan değişikliği
kamu yararı taşımadığı gibi, kamu düzenini olumsuz etkileyecektir.
Mudanya Caddesi kent içinde az sayıda bulunan ana arterlerden olup bu ana arter kenarlarına
yüklenebilecek herhangi bir fonksiyon, hele turizm+ticaret+konut fonksiyonu caddenin yükünün
daha da artmasına, mevcut altyapının tamamen yetersiz kalmasına neden olacaktır. Mudanya Yolu
Caddesi Bursa’ nın Mudanya ile tek bağlantı yolu ve hatta kentin deniz yolu ulaşımının da gövdesini
oluşturmaktadır. Sözkonusu alanın merkezi noktada kalması ve yolun diğer kısmında yer alan Korupark
AVM ve konut yapıları, 1050 Konutlar /Akpınar mahallesine eklenecek yeni konutlarla birlikte
kavşakların kapasitesi kat be kat aşılacaktır. Bu şekildeki kaosun kentteki etkileri yokedici olacaktır.
Mahkeme kararlarına rağmen inşa edilen Korupark konutlarında yapı ruhsatlarının iptal olduğunu
hatırlatırken, TOKİ’ nin ve dolaylı olarak durumdan yararlanacak kişilerin, Korupark’ ın bölgede yarattığı
ranttan pay almak istediklerini belirtmek zorundayız. Bölgeye yeni getirilecek yoğunluk artışından,
civarda yaşayanların, Bursa’ nın nasıl olumsuz etkileneceği kimsenin umurunda değildir.
Diğer yandan, Bakanlık “riskli yapı” bahanesiyle kentimizdeki yerel organları yetkisizleştirmekte ve
işlevsizleştirmektedir. Bakanlık tarafından bu tür parsel ölçeğine inen planların yapılması, kentlerin
plan bütünlüklerine müdahale etmesi anlamını taşımaktadır. Planlama etik kurallarına aykırı olan bu
işlemler, katılımcılığı ve demokrasi ortadan kaldırmaktadır.
Borçlu Holding’in kamuya olan borçları karşılığında alındığı ifade edilen bu alana ilişkin satış sözleşmesi,
bu satış sözleşmesinin plan değişikliği öncesi mi yoksa plan değişikliği sonrası değerden mi hesaplandığı
kamuoyuna açıklanmalıdır. Bursa kamuoyu aynı Holdingin borçları karşılığı yapılan anlaşmaları;
YaseminPark, Yıldırım Karapınar’daki Yeşim Tektsil alanından, Çelikpalas yanında yükselen Otelden
çok iyi tanımaktadır. Bu nedenle bu sözleşmelerin derhal açıklanması ve Bursalıların yaşamlarını
- 152 -