Page 176 - BURSA BAROSU ÇALIŞMA RAPORU 2016-2018
P. 176

BARO BÜLTENLERİ



                imara ilişkin kanunlar yerle bir edilerek yıkımlar, düzenlemeler yapılıyor.
                Kentimizin kuzeybatısında yer alan Bursa Organize Sanayi Bölgesi, 1961 yılında Türkiye’nin ilk organize
                sanayi bölgesi olarak ilan edilmiş olup, bugün bölgede yaklaşık 670 ha üzerine kurulu yaklaşık 220
                firma faaliyet göstermektedir. Bursa Organize Sanayi Bölgesi kentin ana arterlerinden Bursa-Mudanya
                Karayolu üzerinde bulunmaktadır.
                Bursa  OSB  içinde  kalan  ve  Bursa-Mudanya  karayoluna  cepheli  1492  ada  1  parselde  kayıtlı  Nergis
                Holdinge  ait  olduğu  bilinen  Şifas  İplik  Fabrikasında  yıkım  çalışmalarına  başlanınca  ilgili  olduğu
                düşünülen tüm kurumlara bilgi edinme başvurusu yapılmıştır. Gelen cevaplarda, genel olarak bölgenin
                Bursa OSB sorumluluğunda olduğu belirtilirken, Bursa OSB Müdürlüğü de yazısında parsel malikinin
                TOKİ olduğu bilgisi vermiştir.
                Daha sonra bu iplik fabrikasını da içeren Bursa İli, Nilüfer İlçesi, Minareliçavuş Mahallesi, 1492 ada
                1 parsel ve 1494 ada 1, 4 ve 5 parsellerde 1/25.000 ölçekli Nazım İmar Planı Değişikliği ve 1/15000
                ölçekli Revizyon Nazım İmar Planı ile 1/1000 ölçekli Revizyon Uygulama İmar Planı’nın Bursa Çevre ve
                Şehircilik İl Müdürlüğü’nde askıya çıkarılmıştır.
                Askıya  çıkan  planlarda;  sanayi  alanı  imarlı  olan  arsalar  bağlı  bulunduğu  OSB  Müdürlüğü’nün  ve
                Bilim,  Sanayi  ve  Teknoloji  Bakanlığı’nın  onayı  olmadan,  Organize  Sanayi  Bölgesinden  çıkartılıp
                Ticaret+Turizm+Konut (TİCTK) Alanı, Park Alanı, Rekreasyon Alanı, Özel Eğitim Tesis Alanı, Özel Sağlık
                Tesis Alanı olarak planlanmıştır. Bunun anlamı hiçbiri kamusal nitelikte olmayan, AVM, “rezidanslar”,
                özel okul ve özel hastanenin yapılacağıdır. Okul ve hastanenin sanayi bacaları içine yapılmak istenmesi
                de plan değişikliğindeki sağlıksızlığın göstergesidir.
                Yapılan  yazışmalarda,  Bursa  Çevre  ve  Şehircilik  İl  Müdürlüğü,  Bursa  Bilim,  Sanayi  ve  Teknoloji  İl
                Müdürlüğü’nce  fabrika  binasının  “riskli  yapı”  ilan  edildiği,  söz  konusu  plan  değişikliklerinin  6306
                sayılı Afet Riski Altındaki Alanları Dönüştürülmesi Hakkında Kanun Hükmünde Kararname Hükümleri
                uyarınca Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca tadilen re’sen onaylanmış olduğu bildirilmiştir.
                Bunun adı tepeden inme kararlarla kentin geleceğiyle oynamak ve Bursa’nın belki de en planlı organize
                sanayi bölgesine rant uğruna parçacıl olarak müdahale etmektir.
                Alana yeni nüfus getirilmekle, kentin Anayasası sayılan ve  merkezin desentralizasyonunu özellikle
                belirten Bursa 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı’na aykırı davranılmaktadır.
                Onaylanan planlar tamamen kişiye özel planlardır. Konuya ilişkin bir haberde, kamu borculusu olan
                bir Holding’ in bundan dolayı TMSF’ye geçen arazinin satışa çıkarılacağı, devletin alacağına karşılık bu
                şekilde alternatifin oluşturulduğu, Hazine zararının telafisi karşılanacağı belirtilmektedir. Bu durum
                plan değişikliğine gerekçe olarak sayılamaz.
                Kamu kaynakları rant amaçlı kullanılamaz. Kaldı ki, 6306 sayılı yasa kapsamında OSB kanunu aşılarak
                onaylanan  plan  değişikliğinde    önerilen  konut  alanlarına  yönelik  ortak  kullanım  alanları  (donatı
                alanları), plan değişikliği ile bölgeye eklenecek nüfusa yeterli oranda değildir. Bu haliyle plan değişikliği
                kamu yararı taşımadığı gibi, kamu düzenini olumsuz etkileyecektir.
                Mudanya  Caddesi  kent  içinde  az  sayıda  bulunan  ana  arterlerden  olup  bu  ana  arter  kenarlarına
                yüklenebilecek  herhangi  bir  fonksiyon,  hele  turizm+ticaret+konut  fonksiyonu  caddenin  yükünün
                daha da artmasına, mevcut altyapının tamamen yetersiz kalmasına neden olacaktır. Mudanya Yolu
                Caddesi Bursa’ nın Mudanya ile tek bağlantı yolu ve hatta kentin deniz yolu ulaşımının da gövdesini
                oluşturmaktadır. Sözkonusu alanın merkezi noktada kalması ve yolun diğer kısmında yer alan Korupark
                AVM  ve  konut  yapıları,  1050  Konutlar  /Akpınar  mahallesine  eklenecek  yeni  konutlarla  birlikte
                kavşakların kapasitesi kat be kat aşılacaktır.  Bu şekildeki kaosun kentteki etkileri yokedici olacaktır.
                Mahkeme kararlarına rağmen inşa edilen Korupark konutlarında yapı ruhsatlarının iptal olduğunu
                hatırlatırken, TOKİ’ nin ve dolaylı olarak durumdan yararlanacak kişilerin, Korupark’ ın bölgede yarattığı
                ranttan pay almak istediklerini belirtmek zorundayız. Bölgeye yeni getirilecek yoğunluk artışından,
                civarda yaşayanların, Bursa’ nın nasıl olumsuz etkileneceği kimsenin umurunda değildir.
                Diğer yandan, Bakanlık “riskli yapı” bahanesiyle kentimizdeki yerel organları yetkisizleştirmekte ve
                işlevsizleştirmektedir. Bakanlık tarafından bu tür parsel ölçeğine inen planların yapılması, kentlerin
                plan bütünlüklerine müdahale etmesi anlamını taşımaktadır. Planlama etik kurallarına aykırı olan bu
                işlemler, katılımcılığı ve demokrasi ortadan kaldırmaktadır.
                Borçlu Holding’in kamuya olan borçları karşılığında alındığı ifade edilen bu alana ilişkin satış sözleşmesi,
                bu satış sözleşmesinin plan değişikliği öncesi mi yoksa plan değişikliği sonrası değerden mi hesaplandığı
                kamuoyuna  açıklanmalıdır.    Bursa  kamuoyu  aynı  Holdingin  borçları  karşılığı  yapılan  anlaşmaları;
                YaseminPark, Yıldırım Karapınar’daki Yeşim Tektsil alanından, Çelikpalas yanında yükselen Otelden
                çok  iyi  tanımaktadır.  Bu  nedenle  bu  sözleşmelerin  derhal  açıklanması  ve  Bursalıların  yaşamlarını

                                                          - 152 -
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181