Page 396 - BURSA BAROSU ÇALIŞMA RAPORU 2016-2018
P. 396
BARO BÜLTENLERİ
Medeni Kanun’la Türk toplumunun neler kazandığını görmek gerektiğini belirten Altun, şöyle devam
etti:
“Her şeyden önce ailede kadının ve erkeğin konumu yeniden değerlendirildi. Kadın ve erkek eşit hale
geldi. Resmi nikah zorunluluk oldu. Erkekler için tek eşli evlilik esası getirildi. Kadınlarımız istedikleri
meslekleri seçebilir oldular. Kadınlarımız tanıklık, miras ve evliliklerde erkekle eşit şekilde boşanma
hakkına sahip oldular. Siyasi haklara da kavuştular. Geçen 91 yılda bu değişmedi. Medeni Kanunu
eleştirenler o gün de vardı, bugün de var. İsviçre’den aldınız diye dalga geçenler de oldu. Oysa 2001
yılına kadar en ufak bir değişiklik yapılamadı bu kanunda. Medeni Kanun hala yürürlükte, olmaya da
devam edecek.”
Bursa Barosu Başkanı Gürkan Altun, geçtiğimiz aylarda rafa kaldırılan ve doğrudan Medeni Kanun’u
ilgilendiren tasarının yeniden komisyonda görüşülmeye başlandığını ifade ederek, şöyle konuştu:
“Öncelikle müftülere nikah yetkisi verilmesi ve resmi nikah dışı doğan çocukların bildirim
yükümlülüğünün kalkması... Yani, hastanelerde yapılan doğumlarda doğumun resmi makamlara
bildirim zorunluluğu varken, bildirilmediğinde adli ve idari para cezaları uygulanıyor halen. Bildirim
zorunluluğu kaldırılıyor. Nedir bunun sakıncası?
Eğer evlenme yaşının altındaki genç kızımız bir sağlık kuruluşunda doğum yapar ve bildirim yapılmazsa,
küçük yaşta evliliklere siz zımnen rıza göstermiş olursunuz. 14-15 yaşında çocuklar doğum yapmaya
başlar, bunlar bildirilmez, reşit olana kadar da kimsenin haberi olmaz. Bugün 3-4 milyon Suriyelinin
ülkemizde olduğu düşünülürse, adına başlık parası ya da ne derseniz deyin, kızlarımızın, kadınlarımızın
alınabilme-satılabilme imkanı ortaya çıkar. O yüzden bizim mevcut kurallara, Medeni Kanun’a sımsıkı
sahip çıkmamız gerekiyor.
Müftülere nikah kıyma yetkisi verilmesi için denilebilir ki, ‘müftü de devletin memuru, kıysa ne fark
eder?’
Çok şey fark eder! Çünkü siz müftüyü tercih edeceksiniz, öteki alevi dedesini isteyecek. Bir diğeri
haham, başkası rahip isteyecek. En temel hakkı olacak haliyle…
Birinci zararı, çok hukukluluğa doğrudan geçiş olur. Bu evlilikleri sonlandırırken hangi hukuka göre
sonlandıracaksınız? Taraflardan biri Alevi, biri Sünni ise ne olacak?
- 372 -