Page 208 - BURSA BAROSU ÇALIŞMA RAPORU 2016-2018
P. 208
BARO BÜLTENLERİ
PROF. ÖCAL: BANKALARIN HAKSIZ FİİL İŞLEMİŞ OLDUĞU AÇIKTIR
Prof. Öcal, söz konusu 12 bankanın sektördeki payları incelendiğinde 2011 yılı itibarıyla aktif payları
toplamının tüm bankacılık sektörünün yüzde 91,02’sini oluşturduğunu vurguladı. Bankalar arası
rekabeti belirleyen en önemli unsurun faiz olduğunu ifade eden Prof. Öcal, şöyle devam etti;
“Bankalar, aralarında uyumlu eylem kararı almışlar ve bu yolla haksız rekabete yol açılmıştır. Rekabet
Kanunu’nun 57. maddesi, bankaların kartel oluşturması durumunda tazminat hakkı düzenliyor. Hâkim,
zarar görenlerin talebi üzerine, uğranılan maddi zararın ya da neden olanların elde ettiği karların üç katı
oranında tazminata hükmedebilir. Bankaların kartel oluşturmasına karşı, banka müşterisi tüketici ise
tüketici mahkemeleri, tacir ise ticaret mahkemeleri, kamu kurumu ise asliye hukuk mahkemelerinin
görevli olduğu açıktır. Rekabete aykırı davranmak suretiyle on iki bankanın haksız bir fiil işlemiş
olduğu açıktır. Bankalar arasında bu nedenle müteselsil sorumluluk (borca karşı olan sorumluluk)
bulunmaktadır. Hatta on iki banka dışındaki banka müşterilerinin de bu on iki bankaya yönelerek
tazminat talep etmesi mümkündür.”
SANLI: REKABET KURULUNUN KARARI TAZMİNAT DAVALARINI KOLAYLAŞTIRDI
Panelin 2. oturumunda Yrd. Doç. Dr. Kerem Cem Sanlı ise, “Rekabet Kurulu’nun on iki bankanın rekabet
hukukunu ihlal ettiğine dair karar vermiş olması, bu ihlalden zarar görenlerin üç katı tazminat davası
açmasını kolaylaştırdığını aktardı. Kurul kararına göre, bankalar 2007-2011 yılları arasında taşıt, konut
ve ihtiyaç kredisi, bazı kredi kartı hizmetleri ve mevduat hizmetleri konusunda anlaşmaya vararak,
rekabeti olumsuz etkilediklerine dikkat çeken Sanlı, şunları sıraladı:
“Bu karar çerçevesinde müşterilerin hukuka aykırılığı ve bankaların kusurlu davranıp davranmadığını
ispatlamalarına gerek yoktur. Karara göre ihlale katılan bankadan, ihlal konusu hizmeti aldığını ortaya
koymaları, tazminat davası açılması açısından yeterli görülebilir. Burada dikkat edilmesi gereken
husus, her bir bankanın, sayılan tüm hizmetleri konu alan anlaşmaya, tüm süre boyunca katılmamış
olmalarıdır. Karar her bir banka özelinde farklı değerlendirmeler içermektedir. Dolayısıyla dava açacak
olan tüketicilerin kararı iyi okumaları ve müşterisi oldukları bankanın, hukuka aykırı davranışa katılıp
katılmadığı, katıldıysa hangi süre içerisinde hangi hizmet açısından anlaşmaya taraf olduğunu tespit
etmesi gerekmektedir.”
Son oturumda ise Rekabet Kurumu eski
çalışanı Mustafa Oğuzcan Bülbül, banka
kartellerine yönelik tazminat davalarına
konu olacak zararın ortaya çıkışı ve bu
zararın hesaplanma yöntemlerini anlattı.
Panelin sonunda Bursa Barosu Başkanı
Gürkan Altun, panelistlere plaket verdi.
- 184 -