Page 208 - BURSA BAROSU ÇALIŞMA RAPORU 2016-2018
P. 208

BARO BÜLTENLERİ





















                PROF. ÖCAL: BANKALARIN HAKSIZ FİİL İŞLEMİŞ OLDUĞU AÇIKTIR
                Prof. Öcal, söz konusu 12 bankanın sektördeki payları incelendiğinde 2011 yılı itibarıyla aktif payları
                toplamının  tüm  bankacılık  sektörünün  yüzde  91,02’sini  oluşturduğunu  vurguladı.  Bankalar  arası
                rekabeti belirleyen en önemli unsurun faiz olduğunu ifade eden Prof. Öcal, şöyle devam etti;


                “Bankalar, aralarında uyumlu eylem kararı almışlar ve bu yolla haksız rekabete yol açılmıştır. Rekabet
                Kanunu’nun 57. maddesi, bankaların kartel oluşturması durumunda tazminat hakkı düzenliyor. Hâkim,
                zarar görenlerin talebi üzerine, uğranılan maddi zararın ya da neden olanların elde ettiği karların üç katı
                oranında tazminata hükmedebilir. Bankaların kartel oluşturmasına karşı, banka müşterisi tüketici ise
                tüketici mahkemeleri, tacir ise ticaret mahkemeleri, kamu kurumu ise asliye hukuk mahkemelerinin
                görevli  olduğu  açıktır.  Rekabete  aykırı  davranmak  suretiyle  on  iki  bankanın  haksız  bir  fiil  işlemiş
                olduğu açıktır. Bankalar arasında bu nedenle müteselsil sorumluluk (borca karşı olan sorumluluk)
                bulunmaktadır. Hatta on iki banka dışındaki banka müşterilerinin de bu on iki bankaya yönelerek
                tazminat talep etmesi mümkündür.”

                SANLI: REKABET KURULUNUN KARARI TAZMİNAT DAVALARINI KOLAYLAŞTIRDI
                Panelin 2. oturumunda Yrd. Doç. Dr. Kerem Cem Sanlı ise, “Rekabet Kurulu’nun on iki bankanın rekabet
                hukukunu ihlal ettiğine dair karar vermiş olması, bu ihlalden zarar görenlerin üç katı tazminat davası
                açmasını kolaylaştırdığını aktardı. Kurul kararına göre, bankalar 2007-2011 yılları arasında taşıt, konut
                ve ihtiyaç kredisi, bazı kredi kartı hizmetleri ve mevduat hizmetleri konusunda anlaşmaya vararak,
                rekabeti olumsuz etkilediklerine dikkat çeken Sanlı, şunları sıraladı:

                “Bu karar çerçevesinde müşterilerin hukuka aykırılığı ve bankaların kusurlu davranıp davranmadığını
                ispatlamalarına gerek yoktur. Karara göre ihlale katılan bankadan, ihlal konusu hizmeti aldığını ortaya
                koymaları,  tazminat  davası  açılması  açısından  yeterli  görülebilir.  Burada  dikkat  edilmesi  gereken
                husus, her bir bankanın, sayılan tüm hizmetleri konu alan anlaşmaya, tüm süre boyunca katılmamış
                olmalarıdır. Karar her bir banka özelinde farklı değerlendirmeler içermektedir. Dolayısıyla dava açacak
                olan tüketicilerin kararı iyi okumaları ve müşterisi oldukları bankanın, hukuka aykırı davranışa katılıp
                katılmadığı, katıldıysa hangi süre içerisinde hangi hizmet açısından anlaşmaya taraf olduğunu tespit
                etmesi gerekmektedir.”

                Son  oturumda  ise  Rekabet  Kurumu  eski
                çalışanı  Mustafa  Oğuzcan  Bülbül,  banka
                kartellerine  yönelik  tazminat  davalarına
                konu  olacak  zararın  ortaya  çıkışı  ve  bu
                zararın  hesaplanma  yöntemlerini  anlattı.
                Panelin  sonunda  Bursa  Barosu  Başkanı
                Gürkan Altun, panelistlere plaket verdi.







                                                          - 184 -
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213