Page 605 - BURSA BAROSU ÇALIŞMA RAPORU 2016-2018
P. 605
BARO BÜLTENLERİ
dönüştürülmelidir.
5. Ülkemizde, yabancı hukuk büroları, adeta fi ili bir adli kapitülasyona yol açacak şekilde faaliyet
gösterir hale gelmişti r. Devleti mizin bağımsızlığıyla bağdaşmayan, adalet hizmetlerini yabancıların
tekeline sokmaya başlayan bu keyfi lik muhakkak ve derhal engellenmelidir.
6. Avukatların meslek alanı Avrupa ülkelerindeki emsaller dikkate alınarak genişleti lmelidir.
Böylece, koruyucu avukatlık hizmetleri toplumda yerleşti rilerek, yargının yükünün azaltı lması
sağlanmalıdır. Aynı gerekçeyle, mesleğimizin mevcut alanlarının ihlaline de derhal son verilmelidir.
7. Adalet hizmeti , devleti n üstlendiği en önemli ve asli hizmetlerdendir. Bu sebeple adalet
hizmetlerinin özelleşti rilmesi anlamına gelecek girişimlerden kaçınılmalıdır.
8. Adalet hizmeti nin vazgeçilmezi olan avukatlık hizmetlerinden alınan KDV’nin oranı makul
seviyeye çekilmeli, vatandaşın savunma hakkını kullanması kolaylaştı rılmalıdır.
9. Mesleğe yeni başlayanlar için, ilk beş yıl gelir vergisi muafi yeti geti rilmelidir.
10. Adil yargılamanın ve sosyal devlet ilkesinin somut uygulamaları olan CMK avukatlığı (ceza
soruşturma ve kovuşturmalarında adil yargılamayı sağlamak üzere avukatı olmayana baro
tarafı ndan avukat atanması) ve adli yardım avukatlığı (maddi durumu elverişli olmayana baro
tarafı ndan hukuk mahkemelerinde avukat atanması) hallerinde KDV, tamamen kaldırılmalıdır.
11. Çok zor şartlar altı nda ve büyük fedakârlıklarla sunulan CMK hizmetlerinde avukata ödenecek
ücret, TBB Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi’ne eşitlenmelidir.
12. Adli yardım için ayrılan bütçe yetersizdir. Meslektaşlarımızın ödemeleri 1-1,5 yıl geriden
yapılmaktadır. Bu sebeple söz konusu adli yardım bütçesi yeni kaynaklar bulunarak yeterli hale
geti rilmelidir.
13. Özellikle dava şartı haline geti rilen arabuluculukta başta iş uyuşmazlıklarında işçi tarafı olmak
üzere, güçsüz olan tarafı n avukatla temsili zorunlu olmalıdır. Avukatlık ücreti de, güçlendirilmiş
olan adli yardım bütçesinden karşılanmalıdır.
14. Yargının hızlandırılması amacıyla, UYAP sistemi üzerinden TAKBİS, MERNİS, POLNET ve SGK
kayıtları, meslektaşlarımızın kullanımına açılmalıdır.
15. Özellikle Avrupa ülkelerinde yaşayan Türk nüfus dikkate alındığında, birçok farklı ülkede faaliyet
göstermesi gereken meslektaşlarımızın vize sorunu yaşamadan görevlerini yerine geti rebilmeleri
için, belirli kıdemden iti baren (örneğin kamuda çalışan avukatlar ölçü
alınarak) serbest çalışan avukatlara hizmet pasaportu (yeşil pasaport)
hakkı tanınmalıdır.
16. Yıllardır mağdur edilen kamuda çalışan avukatların maaş ek
göstergeleri en az 3600 olarak belirlenmelidir.
17. Serbest çalışan avukatların emeklilik hakları, hakim ve
savcılara eşitlenmelidir.
18. Vatandaşların, barolar aracılığı ile avukat vekâletnamesi
düzenletmesi mümkün kılınmalıdır.
19. Esas iti bariyle avukatların yargının kurucu unsuru olduğu ilkesini
benimsemekte zorlanan yöneti cilerin tutumlarından kaynaklanan
ve herkes için hayatı zorlaştı ran adliye içi yanlış uygulamaların
önlenebilmesi için baro başkanları, adliye yöneti mi ile görevli
komisyonlarda yer almalıdır.
20. Başkent Ankara başta olmak üzere, hizmete elverişli adliye
binası olmayan illerin bu sorunları bir an önce çözülmelidir.
Yukarıda dile geti rdiğimiz hususlar, mesleğimizin ve meslektaşlarımızın
karşı karşıya oldukları sorunların yalnızca bir kısmıdır. Her sorunun,
demokrati k usullerle çözülmesi mümkündür. Yeter ki, demokrati k
rejimlerin ana fi krinin, üstünlerin hukukunun değil, hukukun
üstünlüğünün hâkimiyeti olduğunu hepimiz bilelim ve gereğini
- 581 -