Page 716 - BURSA BAROSU ÇALIŞMA RAPORU 2016-2018
P. 716

Baro Komisyonları



               biçimde çalıştırılmaktadır. Çocukların suça itildikleri durumlarda, onlarla ilgili işlemleri yapan bütün makamların çocuğa
               özgü  olması  sağlanamamaktadır.  Örneğin  tutuklama  kararları  sulh  hakimlerince  verilmektedir.  Başka  şehirde  bulunan
               çocukların SEGBİS vasıtasıyla ifadesinin alındığı hallerde yanında avukat bulunmamaktadır. Suça itilen çocuklar için cezanın
               son çare olmasını sağlayacak aleternatif tedbirler uygulanamamaktadır. Ceza infaz kurumlarındaki çocuklar aileleri ile
               ancak ayda bir görüşebilmekte, avukatın hukuki yardımından yararlanamamaktadır. Çocukların 6 yaşına kadar anneleri
               ile kalmasına imkan veren düzenleme nedeniyle annesi tutuklu veya hükümlü olan 700 kadar çocuk cezaevinde hiç uygun
               olmayan koşullarda yaşamaktadır.Sığınmacı veya ailesi sınır dışı edilme tehdidi altında olan çocukların, kanuni temsilcisiz
               kalmakta, birlikte oldukları yetişkinler onları temsil edememekte ve yararlarını koruyamamakta ve bir avukatın hukuki
               yardımından yararlanması için de onlarla ilgili işlem yapan makamlar talepte bulunmamaktadır. Bu da çocukların, kurum
               bakımına alınma, kurum bakımı veya bir yetişkinin yanında hak ihlallerine karşı korumasız kalmasına neden olmaktadır.
               Kayıt dışı ve ikamet sınırı dışında yaşayan sığınmacı ailelerin çocukları eğitim, sağlık hakları başta olmak üzere hiç bir
               haklarını kullanamamakta ve sınır dışı edilme korkusu nedeniyle ihmal ve istismar mağduru oldukları durumlarda yasal
               müracaatlarda  bulunmamaktalar.  Mağdur  ve  suça  sürüklenen  çocukların  fotoğrafları  ve  kimliklerinin  belirlenmesine
               yarayacak  bilgiler  yayınlanmakta,  Basın  Kanunu  ihlal  edilmektedir.  Bilişim  alanında,  çocuklara  yönelik  riskler  yeni  bir
               çalışma konusu oluşturmaktadır. Çocuklara yönelik riskli içerikler üreten digital mecralar, ailelerin çocuklarının resimlerini ve
               onlara ait bilgileri paylaşma biçimleri ve bu resimlerin daha sonra kötü niyetli kişilerce kullanılması, çocukların birbirlerinin
               resimleri ve bilgilerini paylaşmalarının veya oyun karakterlerini izinsiz almalarının suç olduğunu bilmemeleri, çocuklara
               yönelik yeni risk alanları oluşturmaktadır. OHAL nedeniyle, çocuk alanında çalışan örgütler kapatılmış, var olan örgütlerin
               de savunuculuk faaliyetlerinin kısıtlanmış bulunmaktadır. Güvenlik odaklı tedbirler; çocukların ruh sağlığını etkilemekte,
               eğitim hakkı başta olmak üzere birçok haklarını kullanmalarını güçleştirmekte, bu uygulamalar sırasında çocukların yaşam
               hakları ihlal edilmekte ve bunlar cezasız kalmaktadır.
               Tespit ettiğimiz sorunların çözümünün bulunduğunu biliyoruz, bu doğrultuda hemen yapılması gerekenlere ilişkin bazı
               önerilerimizi paylaşmak istiyoruz: ÇİM’lerle ilgili yasal düzenleme yapılmalı. Buradaki işleyişin ayrıntıları belirlenmelidir.
               Bu  düzenleme  yapılırken  sistemde  ÇİM  ve  KİM’lerin  birleştirilmesi  veya  herhangi  bir  biçimde  çocuklar  ile  yetişkinlerin
               aynı birimlerden hizmet almasına neden olacak düzenlemelerden kaçınılmalıdır. Adli sistem içerisindeki sorunlar görünür
               kılınmalıdır. Adli sistem içerisinde çocukla çalışan herkesin (hakim, savcı, avukat, sosyal hizmet uzmanı, ve bütün diğer
               meslek mensupları) çocuk psikolojisi, çocuk yargılaması ve çocuk koruması alanlarında uzmanlaşması sağlanmalıdır. Bu
               alanda çalışan bütün kurumlar arasında işbirliği sağlanmalıdır. Ailelerin, çocukların ve çocukla çalışanların çocuk koruma
               ve  adalet  sisteminin  işleyişi,  çocukların  hakları  gibi  konularda  bilgilendirilmesi  sağlanmalıdır.  Bildirim  yükümlülüğü
               olan öğretmen, doktor gibi meslek elemanlarının çocuk adalet sistemine dahil edilmesi ve ihbar mükellefiyetini yerine
               getirmeleri sağlanmalıdır. Çocukların adli sistem içerisinde girdikleri durumların yasaya uygun olarak ASP Bakanlığına
               bildirilmesi sağlanmalı ve ASP Bakanlığı bu gibi durumlarda davaya katılan sıfatıyla katılmak yerine bir sosyal hizmet
               uzmanının çocuğun yanında bulunmasını sağlamalı ve bu suretle çocuğun koruyucu ve destekleyici hizmetlere olan ihtiyacı
               belirlenmeli  ve  gerekli  tedbirler  alınmalıdır.  Şiddet  kriz  merkezi  gibi,  mağdur  çocukların  bütün  hizmetleri  tek  elden  ve
               uzmanlaşmış meslek elemanları marifetiyle alabilecekleri hizmet birimleri oluşturulmalıdır. TCK 103 ve 104 maddeleri,
               çocuk istismarı materyallerinin üretimi ve paylaşılması ile ilgili eylemlerin de çocuk istismarı sayılacağı, çocuktan yetişkine
               yönelik cinsel davranışların başka bir şart aranmadan çocuk istismarı suçu kapsamında kabul edileceği, akranlar arası
               cinsel davranışları ise ceza sorumluluğu kapsamı dışında tutacak bir düzenleme yapılmalıdır.Bilişim suçları çocuklar için özel
               olarak düzenlenmeli, çocukların bu tür suçlar ile suçlanmaları engellenmelidir. Çocukla yapılan evlilikler, nerede yapılmış
               olursa olsun tescil edilmemeli, erken evliliklerin önlenmesi için koruma sistemi kapsamında hizmetler üretilmelidir. Boşanma
               ve diğer aile hukuku davalarında Çocuk Haklarının Kullanılmasına Dair Avrupa Sözleşmesi’nin uygulanması sağlanmalı,
               sosyal inceleme ile çocuğun yararı belirlenmeden kişisel ilişki konusunda karar verilmemesi sağlanmalı, bu işlemleri ile
               ilgili usul bir mevzuat ile düzenlenmelidir. Ailesi dışında korunan çocuklar için kamu vesayeti makamı nezdinde teşkilat
               oluşturulmalı, kruma kararı ile bilrikte velayet ve kişisel ilişkinin tesis edilmesi sağlanmalıdır.
               LGBTİ çocuklara özgü hizmetler planlanmalıdır. Çocukların bulundukları kurumlar bağımsız denetime açık olmalıdır. Çocuk
               işçiliğinin  en  kötü  biçimlerinin  önlenmesine  yönelik  genelgelerin  uygulanmasını  izleme  mekanizması  oluşturulmalıdır.
               Çocukların  suça  itildikleri  durumlarda,  onlarla  ilgili  işlemleri  yapan  bütün  makamların  çocuğa  özgü  olması
               sağlanamamaktadır.  Örneğin  tutuklama  kararları  sulh  hakimlerince  verilmektedir.  Başka  şehirde  bulunan  çocukların
               SEGBİS  vasıtasıyla  ifadesinin  alındığı  hallerde  yanında  avukat  bulunmamaktadır.  Suça  itilen  çocuklar  için  cezanın  son
               çare olmasını sağlayacak alternatif tedbirler uygulanamamaktadır. Çocukların suça sürüklendikleri durumlarda, önceliğin
               alternatif tedbirlere verilmesini sağlayacak biçimde TCK değiştirilmeli, bu alanda uygulanabilecek tedbirler geliştirilmeli,
               etkili hizmet ve kuruluşların bulunması sağlanmalıdır. Çocukla ilgili adli işlemlerin hepsinin çocuğa özgü mahkemelerce
               yapılmasını sağlayacak biçimde görevlendirme yapılmalıdır.SEGBİS ile ifade alınan durumlarda, çocuğa bulunduğu yerde
               de bir müdafi tayin edilmesi sağlanmalıdır. Ceza infaz kurumlarında çocukların açık görüşleri haftada bir olmalı, müdafi
               görevlendirmeleri çocukların kurumda bulundukları süre boyunca avukatın hukuki yardımından yararlanmasına imkan
               verecek biçimde düzenlenmelidir. Çocukların aile bireyleri ile birlikte ceza infaz kurumlarının uygun olmayan koşullarda
               yaşamalarını engellemek için dünyadaki iyi örneklerden de yararlanılarak, alternative uygulamalar geliştirilmelidir. Göç
               eden veya ailesi sınır dışı edilme tehdidi altında olan çocukların, aileleri ile birlikte yaşama hakları ve bir kanunu temsilciye


                                                          - 692 -
   711   712   713   714   715   716   717   718   719   720   721