Page 445 - BURSA BAROSU ÇALIŞMA RAPORU 2016-2018
P. 445

BARO BÜLTENLERİ



               “696 sayılı KHK derhal geri çekilmelidir”


               Bursa Barosu Başkanı Av. Gürkan Altun’dan KHK eleşti risi: Bugüne değin çıkarılan 30 adet KHK’nın
               Anayasa ve AİHS’de yazılı temel hak ve hürriyetlere ilişkin güvenceleri askıya aldığı ortadadır. Temel
               problemimiz, Anayasa Mahkemesi’nin, OHAL kapsamında çıkarılan KHK’leri, içeriği ne olursa olsun
               inceleyip denetleyemeyeceğine ilişkin hatalı kararı ve bu kararda ısrarıdır. Paramiliter örgütlenmeye
               cezasızlık düzenlemesi, ülkede büyük kaos, iç karışıklık, saldırı, etnik, dinsel veya mezhepsel her türlü
               çatı şmaya yol açacak niteliktedir.


               BASINA VE KAMUOYUNA
               Bilindiği  üzere  15  Temmuz  hain  darbe  girişimi  sonrasında  TBMM  tarafı ndan  olağanüstü  hal  ilan
               edilmişti r. Anayasamızda kuvvetler ayrılığı prensibi ve katı lımcı demokrasinin gereğine uygun olarak
               yasama        yetkisi             Türkiye  Büyük  Millet  Meclisi’ne  verilmişti r.  OHAL  koşullarında
                                                   gerekti rdiği  hukuki  düzenlemelerin  yapılması  ve  acil  karar
                        durumun
               ise      durumun                    gerekti rdiği  hukuki  düzenlemelerin  yapılması  ve  acil  karar
               ise
                                                     göz  önüne  alınarak  yürütmenin  KHK  yayınlama  yetkisi
               alma  gerekliliği                     göz  önüne  alınarak  yürütmenin  KHK  yayınlama  yetkisi
               alma  gerekliliği
                                                     OHAL  sonrasında  çıkarılan  KHK’lar  darbe  girişimine  ilişkin
               düzenlenmişti r.
               düzenlenmişti r.                      OHAL  sonrasında  çıkarılan  KHK’lar  darbe  girişimine  ilişkin
                                                     ortaya çıkarmak,  darbe girişiminde bulunan ve devleti n bütün
               tüm  gerçekleri                       ortaya çıkarmak,  darbe girişiminde bulunan ve devleti n bütün
               tüm  gerçekleri
                                                     mekanizmalarına sızmış bulunan hain FETÖ terör örgütünün
                                                     mekanizmalarına sızmış bulunan hain FETÖ terör örgütünün
                                                       üyelerini, eylemlerini, planlarını deşifre ederek arkasındaki
               yapılanmasını,
               yapılanmasını,                          üyelerini, eylemlerini, planlarını deşifre ederek arkasındaki
                                                             güçlerle  hesaplaşmak  için  ve  sadece  bununla  sınırlı
               karanlı
               karanlık  k                                   güçlerle  hesaplaşmak  için  ve  sadece  bununla  sınırlı
                                                               üzere çıkarılması gerekirken aksi bir tutumla devlet
               olmak                                           üzere çıkarılması gerekirken aksi bir tutumla devlet
               olmak
               v v  e  e                                        toplum  düzeni  ile  bireysel  hak  ve  özgürlükleri
                                                                toplum  düzeni  ile  bireysel  hak  ve  özgürlükleri
                                                                 ilgilendiren  alanlarda  çok  sayıda  düzenleme
                                                                 ilgilendiren  alanlarda  çok  sayıda  düzenleme
                                                                  içermişti r.  Zamanla  darbe  girişimi  ve  FETÖ
                                                                  içermişti r.  Zamanla  darbe  girişimi  ve  FETÖ
                                                                   terör  örgütüne  ilişkin  tüm  gerçekleri  ortaya
                                                                   terör  örgütüne  ilişkin  tüm  gerçekleri  ortaya
                                                                     çıkarmak  yerine,  muhalifl eri  sindirmek,  hak
                                                                     çıkarmak  yerine,  muhalifl eri  sindirmek,  hak
                                                                       ve  özgürlükleri  kısıtlamak  için  kullanılır
                                                                       ve  özgürlükleri  kısıtlamak  için  kullanılır
                                                                       olmuştur.
                                                                       olmuştur.
                                                                               Gerek  2935  sayılı  Olağanüstü
                                                                                 Hal  Kanunu,  gerek  667  sayılı
                                                                                 KHK  ile  başlayıp  en  son  olarak
                                                                                 24/12/2017  tarihinde  Resmi
                                                                                 Gazetede           yayımlanarak
                                                                                 yürürlüğe  giren  696  sayılı  KHK
                                                                                 olmak  üzere  bugüne  değin
                                                                                çıkarılan  30  adet  KHK’da  yer
               alan  temel  hak  ve  hürriyetleri  ilgilendiren  düzenlemelerin,  Anayasa’da  ve  Avrupa  İnsan  Hakları
               Sözleşmesi’nde  temel  hak  ve  hürriyetlere  ilişkin  yazılı  olan  güvenceleri  askıya  aldığı  ortadadır.
               Ancak Anayasa’nın 15. maddesi bu askıya almaya şu hükmüyle izin vermektedir: “Savaş, seferberlik,
               sıkıyöneti m veya olağanüstü hallerde, milletlerarası hukuktan doğan yükümlülükler ihlâl edilmemek
               kaydıyla, durumun gerekti rdiği ölçüde temel hak ve hürriyetlerin kullanılması kısmen veya tamamen
               durdurulabilir veya bunlar için Anayasada öngörülen güvencelere aykırı tedbirler alınabilir. Birinci
               fı krada  belirlenen  durumlarda  da,  savaş  hukukuna  uygun  fi iller  sonucu  meydana  gelen  ölümler
               dışında, kişinin yaşama hakkına, maddî ve manevî varlığının bütünlüğüne dokunulamaz; kimse din,
               vicdan, düşünce ve kanaatlerini açıklamaya zorlanamaz ve bunlardan dolayı suçlanamaz; suç ve cezalar
               geçmişe yürütülemez; suçluluğu mahkeme kararı ile saptanıncaya kadar kimse suçlu sayılamaz.”
               Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin savaş veya ulusun varlığını tehdit eden başka bir genel tehlikenin
               ortaya çıkması halinde sözkonusu tedbirlerin uygulanmasına ilişkin önlemin sınırlamalarını da içeren
               15. maddesinde de “Savaş veya ulusun varlığını tehdit eden başka bir genel tehlike halinde her Yüksek
               Sözleşmeci  Taraf,  durumun  kesinlikle  gerekti rdiği  ölçüde  ve  uluslararası  hukuktan  doğan  başka
               yükümlülüklere ters düşmemek koşuluyla, bu sözleşmede öngörülen yükümlülüklere aykırı tedbirler


                                                          - 421 -
   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450