Mephisto ' ya dair.
MEPHİSTO (BROŞÜR YAZISI)
Ruh Avcıları
İktidar olanlar kendilerine yandaş yaratma çabasında olan ruh avcılarıdır.
Zaaflarımız ise ; ruh avcılarının hedef noktası.
İster kahramanımız Hendrik Höffgen gibi sıradan bir tiyatro oyuncusu olun, ister çok daha önemsiz yada önemli bir iş yapıyor olun fark etmez. Onlar için bir yandaş, bir yandaştır. İktidar, ardındaki destek ne kadar çok olursa o kadar fütursuz, o kadar rahat ve o kadar denetimsiz olur. Kendisine karşı olanlardan birini bile yanlarına çekmeleri, en azından sesini kısmaları onlar için bir zaferdir.
Höffgen gibi sadece mesleğinde yükselmek isteyen ve kendilerine karşı olan bir aktörü yanlarına çekmeleri tabii ki tesadüf değildir. Höffgen’in yükselme arzusu ve zaafları onu satın alınabilecek bir ruh, açık bir hedef haline getirmiştir.
Höffgen’in bu yükselişi şüphesiz onun kişisel yaşantısında bir başarıdır, kaderin de azımsanmayacak rolü vardır elbet, ancak denetim altına alamadığı yükselme isteği ve zaafları onun bu yolda ilerlemesinin asıl sebepleri değil midir?
Tüm dostları sadece yahudi oldukları için, çingene oldukları için, ari ırktan olmadıkları ya da iktidara karşı oldukları için büyük felaketlere uğrarken, Höffgen ‘in bu suçları işleyenlerle işbirliği yapması sadece kaderle yada ruh avcılarının başarısıyla açıklanabilir mi?
Höffgen’in hikayesini izlediğinizde ”çok var böyle insanlar” deseniz de; biz asıl bu hikayede onurlarını yitirmeyen, ruhlarını hayatları pahasına satmayan insanları hatırlatmak istedik size. Biliyoruz ki, “aradan 50 yılda geçse de bir gün insanlar Gotthalk adlı bir tiyatro sanatçısının onursuzca karısını terk etmektense onunla birlikte ölüme gittiğini hatırlayacaklar ve onlar o an için yeniden yaşayacaklar”
Her türlü baskı altında bile Otto Ulrich gibi, Magnus Gotthalk gibi, Myriam Horowitz gibi “donu temiz“ olabilen onurlu insanların anısına saygıyla…
Bursa Barosu Tiyatro Topluluğu
Tiyatro Advocato adına
İzzet Boğa